X
تبلیغات
نماشا
رایتل

پیش نیاز این مطلب

 

-آشنایی با  , oop,ado.net, sql-server

این درس در چندین بخش کامل خواهد شد این بخش مقدمه است

برنامه نویسی چند لایه

حتما تمامی برنامه نویسان با  مشکلات debug  ورفع اشکالات سیستم ها و پیچیدگی مستندات مواجه بوده اند در برنامه نویسی گذشته مخصوصا در سیستمهای اطلاعاتی که با بانکهای اطلاعاتی سر و کار دارند این مشکل بوضوح نمایان است همه ما می دانیم که ابتدا باید با بانک اطلاعاتی اتصال ایجاد شود و سپس بواسطه دستوراتی عملیات انجام می شود در برنامه نویسی گذشته تمام عملیات معمولا در یک ساختار یا فایل قرار می گرفتند

البته توجه کنید که گفتم معمولا

در گذشته مراجعه سورس نرم افزار برای رفع خطا و یا ارتقا کاری سخت و طاقت فرسا بود

خوشبختانه پس از ظهور uml  و عمومی شدن برنامه نویسی شی گرا در میان اکثر برنامه نویسان اهمیت برنامه نویسی چند لایه ای روز به روز نمایان شد همچنین با قوت گرفتن نرم افزارههای تحت جاوا و دات نت

این مساله به قوت مطرح شد

عمدتا برنامه نویسی چندلایه از 3 لایه به ترتیب زیر استفاده می کند

1-                                              database layer

2-                                              business layer

3-                                              presentation layer

 

 

اکنون با یک مثال خیلی ساده نحوه تفکیک  ومفهوم این 3 لایه را شرح می دهیم

فرض کنیم که یک بانک اطلاعاتی تحتsql – server  داریم و می خواهیم از یک برنامه کاربردی به داخل این بانک اطلاعاتی رکوردی را اضافه کنیم

خوب اگر برنامه نویس دات نت هستید ابتدا

 

1-    باید  sqlconnection  تعریف کنید که به بانک اطلاعاتی دسترس پیدا کند سپس sqlcommand  برای اضافه کردن تعریف می کنیم

2-  به پارامترهای    sqlcommand  مقدار می دهیم و آنها را به بانک اطلاعاتی ارسال می کنیم

3- اطلاعات را از کاربر بواسطه     interface form  در یافت می کنیم و به پارامترهای sqlcommand  نسبت می دهیم و سپس نتیجه شکست یا موفقیت آمیز بودن عمل را به کاربر اعلام میکنیم

 

 

اکنون اگر به عملیات بالا خوب دقت کنید خواهید دید که ما می توانستیم تمام مراحل بالا را در سه لایه به ترتیب زیر تفکیک کنیم

1-    در لایه اول یعنی  database layer  رشته اتصال به بانک اطلاعاتیی ودستور sqlcommand  با پارامترهای آن

2-  در لایه دوم    business layer  با فراخوانی لایه سوم اطلاعات را گرفته و پس از انجام عملیات بر روی آن به لایه اول فرستاده و از انجا به بانک اطلاعاتی

3- وسرانجام لایه سوم که می توان آن را لایه      interface   نیز نامید این لایه اطلاعات را مستقیما از کاربر دریافت میکند یا می تواند اطلاعات را به کابر نمایش دهد

 

از بزرگترین مزایای این سبک این است که شما اگر بخواهید نرم افزار تحت ویندوز یا تحت وب بسازید

با داشتن 2 لایه اول کافیست لایه سوم یکی برای تحت ویندوز و یکی برای تحت وب بسازید و لزومی نخواهد بود که همه را از اول بنویسید

علاوه بر ان می توانید با استفاده از uml  براحتی پروژه خود را مستنند سازی کنید همچنین تقسیم پروژه بین تیم نرم افزاری براحتی امکان پذیر خواهد شد

 

 

پایان مقدمه

منتظر درس بعدی باشید

این مطلب همچنان ادامه دارد