صفحه شخصی سید علا سبزپوش

برنامه نویس دات نت و sql_server --ریاضیات

صفحه شخصی سید علا سبزپوش

برنامه نویس دات نت و sql_server --ریاضیات

بررسی مهندسی نرم افزار از دیدگاه Pete McBreen بخش۴

تست برنامه و پشتیبانی

پشتیبانی مهمترین عنصر برنامه می باشد که باعث ارتباط بین برنامه نویسان و کاربر می شود.هر برنامه نویس باید در نهایت برنامه بنویسد که براحتی کار کند و رضایت کاربران را فراهم کند به همین خاطر برنامه نویسان حرفه ای سعی می کنند برنامه ای بنویسند که فرایند پشتیبانی ان براحتی انجام شود .در مهندسی نرم افزار بدلیل اینکه تست و پشتیبانی توسط فردی غیر از برنامه نویس انجام خواهد شد این باعث سستی و ندیده گرفتن برخی اصول توسط برنانه نویس می شود

در مهندسی نرم افزار , نرم افزار بصورت چندین نسخه ارایه می شود که در هر نسخه اشکالات قبلی برطرف می شود و قابلیتهای جدید به نرم افزار اضافه می شوند. فرایند پشتیبانی ارتباط مستقیم دارد به خواسته های کاربران و گزارشاتی که آنها ارسال می کنند

 

اما فرایند توسعه واشکال زدایی نرم افزار بر عهده همان تیم برنامه نویسی خواهد بود حال برنامه باید بگونه توسعه یابد که بتوان براحتی آن ارپشتیبانی کرد برای اینکار 2 راه وجود دارد:

1-     برنامه باید به روانترین و ساده ترین شکل ممکن توسعه  یابد

2-     برنامه باید کاملترین امکانات را داشته باشد یعنی تمام نیازمندیها را درنظر بگیرید و اعمال کنید . این روش بسیار هزینه بر و زمان بر است

 

پس بهترین کار تلفیقی از 2 روش بالا است

 

خصوصیات یک نرم افزار:

 

1-                             globalization باید نرم افزار قابلیت پشتیبانی زبانهای دیگر را براحتی داشته باشد و نباید فقط محدود به زبان مادری باشد

2-                             دارای رابط کاربر یکسان و اسان

3-                             ایجاد نرم افزار امن یعنی اگر خطایی توسط کاربر ایجاد شد نباید اطلاعات اسیب ببیند مثلا : پشیتبان گیری از داده ها , جلوگیری از ورود اطلاعات نادرست و دادن پیغامهای مفهموم به کاربر در مورد هر خطا

 

چند نکته :

همیشه از تیم برنامه نویسی برای پشتیبانی استفاده کنید و به هنگام قرارداد بستن با برنامه نویسان فقط در مورد برنامه نویسی قرار داد نبندید بلکه پشتیبانی را هم در نظر بگیرید

 

در بخش اخر کتاب نویسنده به برنامه نویس توصیه می کند که تا آخر عمرش باید دست از آموزش چیزهای جدید برندارد و به شرکتها توصیه می کند که حداقل 5 در صد وقت برنامه نویسان خود را به مطالعه و آموزش اختصاص دهند  و همچنین کتابها و امکانات مطالعه آموزشی حتما در اختیار برنامه نویسان خود قرار دهند

 

برنامه نویسان باید چیزهایی که یاد گرفته اند را در عمل استفاده کنند چرا که ممکن است آن را فراموش کنند ,

 

ختم کتاب با جمله

 

Software development is meant to be fun. If it isn't, the process is wrong

 

بازگشت دوباره

خیلی وقت پیش وبلاگ خودم را ایجاد کردم ولی متاسفانه بدلیل گرفتاریها مدتی فراموش شد شاید هم گرفتاری نبود تنبلی بود ولی هر چه بود گذشت امیدوارم دوباره بتوانم وبلاگم را ادامه بدم و از خدا می خواهم توفیق خدمت به خلق خدا را به من عطا کند  

بررسی مهندسی نرم افزار از دیدگاه Pete McBreen بخش ۳

سخنی با مدیران شرکتها

 

چگونه یک مدیر پروژه و برنامه نویس ارشد برای پروژه پیدا کنیم؟

ابتدا باید حجم پروژه را بسنجیم چرا که مدیر برنامه نویسی که به تیمهای کوچک عادت کرده است برایش سخته که تیم بزرگی را هدایت کند و بر عکس هم ممکن است.یعنی کسی که با تیم های بزرگ کار کرده است نمی تواند تیم کوچک را خوب مدیریت کند

از 2 روش می توا نید مدیر برنامه نویسی یا همان مدیر پروژه راانتخاب کنید

1-     از طریق آشنایان

2-     از طریق استخدام  در این روش به مصاحبه و سوال و جواب اکتفا نکن چرا که بی فایده است بلکه مختصری از موضوع  پروژه را در اختیار آنها قرار بده , حال اگر دیدید یکی از مصاحبه شوندگان زودتر و جامعتر از دیگران طرحی خلاصه و بهتری را برای شما ارایه  کرد و از شما سوالاتی پرسید به عمق سوالات او دقت کنید چرا که حرفه ایها خوب و دقیق سوال می کنند در استخدام چنین فردی شک نکن  

3-     پس از انتخاب مدیر پروژه اولین ماموریت مدیر انتخاب تیم برنامه نویسان است باید به مدیر خود اعتماد کنید چرا که اعتماد شرط موفقیت است چرا که بدلیل تجربه او , افراد حرفه ای را استخدام خواهد کرد و افراد مبتدی استخدام نخواهد کرد ( همچنیین ایده های خود را تحمیل نکنید) البته می توانید افراد مبتدی که عاشق برنامه نویسی هستند را هم استخدام کنید  البته با تشخیص مدیر برنامه نویسان و همچنین نباید تعداد انها از یک سوم گروه بیشتر باشد

 

از مهمترین خصوصیت افراد مبتدی حس یادگیردی در آنها است که برای کشف چیزهای جدید کمک می کند

 

و نکته آخر باید کاربران را در پروژه ادغام کنید چرا که پروژه در نهایت برای کاربر طراحی میشود

البته برای اینکار باید کاربر حرفه ای استفاده کنید که پس از انجام هر قسمت برنامه توسط این کار بر تست شود و نظراتش را بشنوید ( مثلا برای برنامه حسابداری از یک حسابدار آشنا به کامپیوتر استفاده کنید)

 

4-     پست ها و مقامها در شرکت

 

بزرگترین مشکل برنامه نویسان حرفه ای این است که بعد از مدتی اگر پست و مقامی گرفتند برنامه های خود را نیمه کاره رها می کنند و آنها را بدست برنامه نویسان پایینتر می سپارند که اینکار باعث افت کیفیت در نرم افزارها می شود که  باید به این نکته دقت کنید و در دادن پست و مقام دقت کنید

 

نکته آخر هیچ وقت در انتخاب برنامه نویسان حرفه ای حتی اگر مبلغ بالایی بخواهند شک نکنید چرا که برنامه نویسان حرفه ای مهمترین ضمانت برای موفقیت پروژه شما هستند