X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

در این مقاله می خواهم 6 نکته مهم برای برنامه نویسان مطرح کنم
برای اینکه برنامه ای بنویسیم که قابل استفاده باشد باید ابتدا اهداف استفاده کاربران را بدانیم ، 6 هدف باید در هر برنامه دنبال کنیم که در این مقاله به آنها می پردازم

1-  ( نرم افزار فعال)

چگونه نرم افزار می تواند فعال باشید
تعریف فعالیت بودن نرم افزار یعنی اینکه نرم افزار بتواند انتظارات کاربر را برآورده کند
به عبارتی دیگر نرم افزار باید آنچیزی که از آن بخواهند و انتظار دارند را بدون کم و زیادی انجام دهد
بایک مثال قضیه را روشن تر می کنم
یک برنامه حسابداری را در نظر بگیرید ، خوب این نرم افزار برای اینکه فعال و کارا باشد ، باید در همان حوزه نیاز کاربر را برآورده کند ، حالا فرض کنید این نرم افزار امکانات جانبی مانند نقاشی داشته باشد که کاربر بتواند با آن مثلا یک نقاشی ساده هم طراحی کند ، مشخص است که این نیاز اصلا نباید با برنامه حسابداری باشد ، چرا که نیازی به آن نیست ، شاید این مثال کمی برای شما باور کردنی نباشد و شاید هم خنده دار ، اما طبیعت هر انسان این است که دوست دارد توانمندیهای خود را بروز دهد ، برنامه نویسان هم اینطوری هستند ، یک برنامه نویس به فرض اینکه به مورد خاصی علاقه و استعداد دارد سعی می کند بیش از اندازه آن را در نرم افزار خود نشان دهد ، در حالی که نیازی به آن نیست ، شما همیشه در نرم افزار فقط نیازهای اصلی و مهم را باید برآورده کنید

2-کیفیت
چگونه یک برنامه با کیفیت بنویسیم
تعریف کیفیت خیلی ساده است ، کیفیت نرم افزار یعنی اینکه نرم افزاری بنویسیم که کاربر بتواند براحتی کارهای خود را با آن انجام دهد بدون ترس و نگرانی
دقت کنید که در بحث کیفیت نرم افزار بحث راحتی و آسان بودن استفاده، هم مطرح می شود
مثال
فرض کنید یک سایت اینترنت طراحی و برنامه نویسی می کنید ، کاربر برای رسیدن به مطلب و یا فهرست سایت باید مثلا 4 مرحله یا همان 4 صفحه را پیمایش کند تا به فهرست برسد ، خوب این راه زیاد است ، شما باید تلاش کنید که این مسیر را کوتاهتر کنید
یا مثلا در برنامه حسابداری اگر کاربر فرضا فاکتوری را اشتباه وارد کند ، شما باید سعی کنید این اجازه را به کاربر بدهید که در همان جا اشتباه را اصلاح کند نه اینکه صفحه جدیدی را باز کند و در جای دیگر این عمل را انجام دهد

3- امنیت

امنیت فقط به معنای محدود کردن سطح دسترسی کاربران نیست
امنیت 2 مقوله دارد ، یکی همان سطح دسترسی کاربران به داده های نرم افزاری است اما مقوله مهمتر ، جلوگیری کردن از اشتباه کاربران است ، شما باید در نرم افزار تان فرض کنید که کاربران کاملا بی سواد هستند و کاری کنید که تا حد امکان جلوی اشتباه کاربر را بگیرید
مثلا اگر در جایی باید داده عددی وارد شود ، حال ، کاربر یک متن وارد می کند ، شما باید از ثبت این اطلاعات جلوگیری کنید و به کاربر هشدار مناسب بدهید
مثال دیگر ، حذف اطلاعات از نرم افزار ، همیشه باید قبل از آن پیغام هشدار به کاربران بدهید ، چرا که ممکن است کاربر از روی بی دقتی دکمه حذف را بزند
و از همه مهمتر ، پشیبانی اطلاعات کاربر ، حیاتی است ، حتی اگر کاربر از اطلاعات خود پشتیبان نگرفت شما بصورت اتوماتیک باید پشتیبانی امن داشته باشید تا در صورت از بین رفتن اطلاعات کاربر ، باز گشت پذیر باشد

4-مفید بودن و سود مندی
برنامه باید مفید و سودمند باشد به این معنا که نرم افزار برای استفاده باید تمام ابزارهای لازم کاربر را فراهم کند شما در نرم افزار باید این اختیار را به کاربر بدهید که خود ابزار مناسب خود را انتخاب کند
شما باید تمام ابزارهای مورد نیاز کاربر را برایش فراهم کنید ،
مثلا در یک برنامه حسابداری شما نباید کاربر را فقط محدود به استفاده از ماوس بکنید بلکه باید به کاربر این اختیار را بدهید که از کیبورد هم استفاده کند
انعطاف پذیر باشد ، کاربر بتواند برخی تنظیمات آن را برحسب نیاز خود تغییر دهد

5-قابل آموزش
بسیار مهم است که نرم افزار شما بگونه ای باشد که کاربران بتوانند بسادگی آن را یاد بگیرند ، فراموش نکنید که اکثر کاربران حوصله خوانده جزوه آموزشی و دیدن فیلم آموزشی را ندارن
لذا سعی کنید نرم افزار خود را بگونه طراحی کنید که بسادگی بتوان آن را یاد گرفت و این همان راز موفقیت سیستم عامل ویندوز مایکروسافت است ، چون به سادگی می توان آن را فرا گرفت

6-یاد آوری
نرم افزار شما باید بگونه باشد که سلسله مراتب کاری را به کاربر نشان دهد ، مثلا یک کاربر می خواهد فاکتور فروش صادر کند ، مشخصا باید کالاها و نام فروشنده را وارد کند ، شما در این حالت باید به کاربر بگویید که کجا و چگونه کالاها و نام مشتری را تعریف کند ، این بحث جدا از بحث آموزش است ، پیغامهای نرم افزار باید کاملا روان و قابل فهم و آموزنده باشد.