صفحه شخصی سید علا سبزپوش

برنامه نویس دات نت و sql_server --ریاضیات

صفحه شخصی سید علا سبزپوش

برنامه نویس دات نت و sql_server --ریاضیات

Entity Framework 4 part ۳

Model-First Approach

در مطالب قبلی در مورد Entity  و نحوه استفاده از ویزارد برای تولید کلاس در صورت وجود بانک صحبت کردم ، اما امروز می خواهم در مورد حالتی صحبت کنم که ما مدل کلاسها را ترسیم می کنیم و از این مدل می خواهیم بانک اطلاعاتی را ایجاد کنیم ، این ویژگی از جالبترین و مهمترین ویژگیهای اضافه شده در EF4 است که مایکروسافت آن را اضافه کرده است .

مانند مقاله بخش 2 ، یک پروژه تحت ویندوز باز کنید ،از منوی Project  کزینه Add New Item  و سپس گزینه ADO.NET Entity Data Model را انتخاب کنید اما از پنجره ظاهر شده در زیر گزینه empty model را انتخاب کنید


ماژول خالی برای شما ایجاد می شود ، اکنون جعبه ابزار   را باز کنید و ابزار زیر را مشاهده کنید .




ابزارهایی را مشاهده می کنید که مختصرا آنها را توضیح می دهم.

Entity  : به شما اجازه می دهد که یک  Entity  را ایجاد و طراحی کنید

Association : برای تعریف و ایجاد روابط میان دو عنصر Entity

Inheritance  : برای ایجاد رابطه وراثت بین عناصر و کلاسهای Entity

 زیاد نگران نباشید در ادامه مفصلا در مورد سه عنصر بالا توضیح خواهم داد. فعلا هدف آشنایی کلی با مفاهیم است .پس اکنون دست به کار می شویم و اولین entity  را با استفاده از جعبه ابزار ایجاد می کنیم .یک Entity  را از جعبه ابزار انتخاب کنید و آن را با کشیدن و رها کردن بر روی صفحه خالی ماژول بیاورید .


اکنون به اولین Entity  ایجاد شده دقت کنید .

. یک properties  دارد با نام Id است علاوه بر آن این خصوصیت یک primary Key  برای این Entity  ایجاد شده است .شما می توانید با انتخاب آن از شکل خصوصیات و پارامترهای آن را عوض کنید .پس از تنظیم پارامترهای دلخواه ، شما می توانید بر حسب نیازتون عناصر دیگری  به Entity   اضافه کنید . برای اینکار کافیست برروی Entity کلیک راست کنید و گزینه Add  را انتخاب کنید .





اگر دقت کنید با دو گزینه scalar property , complex property  مواجه می شویم ، شما نگران نباشید از بخش بعدی یعنی بخش چهارم وارد جزییات خواهیم شد و موارد را به تفصیل شرح خواهم داد .

اکنون شما گزینه scalar property  را انتخاب کنید نام آن را  CustomerFirstName قرار دهید و نوع آن یعنی Type  را از نوع کارکتری یعنی  string  انتخاب کنید و بقیه را مطابق شکل زیر



و سپس خصوصیات دیگری را مطابق لیست زیر با نوعهای مشخص شده مانند حالت بالا اضافه کنید

 CustomerLastName (String)

 CustomerAddress (String)

 CustomerCity (String)

 CustomerState (String)

 CustomerZipCode (String)

 CustomerPhone (String)

 ModifyDateTime (DateTime)

سپس یک Entity دیگر ایجاد کنید و عناصر زیر را به آن اضافه کنید

OrderID (int32)

 CustomerID (int32)

 ItemID (int32)

 ModifyDateTime (DateTime)


اکنون ما 2 Entity  داریم ، حالا می خواهیم یک ارتباط بین این 2 برقرار کنیم برای اینکار  از جعبه ابزار Associtation  را انتخاب کنید و سپس از Entity1  فیلد Id  را انتخاب کنید و از Entity2   فیلد customerId  را انتخاب کنید رابطه شما بین این دو فیلد مانند شکل زیر خواهد شد .


اکنون نوبت ایجاد بانک اطلاعاتی از مدول و کلاسهای بالا است . اکنون بر روی فضای خالی از صفحه مازول کلیک راست بزنید و گزینه Generate Database From Model  را انتخاب کنید صفحه زیر نمایش داده می شود .



در اینجا شما باید بانک اطلاعاتی و رشته اتصال را مشخص کنید .دکمه next  را بزنید و به مرحله بعد بروید صفحه ای برای شما نمایش داده می شود که مجموعه دستورات DDl را برای ایجاد این جدولها در بانک اطلاعاتی را بصورت فایلی ذخیره می کند .



دکمه Finish  را کلیک کنید تا فایل مورد نظر شما ایجاد شود که حاوی کدهایی برای ایجاد بانک اطلاعاتی است .یک فایلی با فرمت .sql  خواهد بود ، همانطور که در شکل بالا می بینید .اکنون برای اجرای اسکریپت بالا در فضای خالی از کد اسکریپت کلیک راست کرده و گزینه Execute Sql  را مطابق شکل زیر انتخاب کنید ، اسکریپت شما در بانک اطلاعاتی مشخص شده ایجاد خواهد شد



به بانک اطلاعاتی خودتان بروید تا جدولهای ایجاد شده را مشاهده کنید .


ادامه دارد...

 

نکته : نوشتن آموزش گام به گام در فضای نت سخت است ، آن هم با توجه به مشغله های کاری که دارم ولی تمام تلاشم را بکار می گیرم که این بحث را به نحو مطلوبی آموزش بدهدم




نظرات 1 + ارسال نظر
مستر فرید شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:14 ق.ظ

دستت طلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد