صفحه شخصی سید علا سبزپوش

برنامه نویس دات نت و sql_server --ریاضیات

صفحه شخصی سید علا سبزپوش

برنامه نویس دات نت و sql_server --ریاضیات

رزومه های سرگردان !

چند وقتی است که می خواهم این مطلب را بنویسم آن هم به دلایل تجربیات خودم و از جمله گله های برخی دوستان از این موضوع

اما موضوع چیست ؟

همه ما وقتی در اینترنت می گردیم با انواع و اقسام مقالاتی مواجه می شویم که همه در مورد آداب و نحوه نوشتن رزومه صحبت می کنند . اینگونه باید باشد و فلان نباید باشد و غیره . اما من یک سوال از تمام کارفرمایان دارم ، چرا کسی نمی گوید که کارفرمایان و شرکتها چگونه باید به رزومه ها جواب دهند . اگر قرار است فردی که دنبال کار است . باید بر حسب شرایط خاصی رزومه بفرستد آیا شرکت نباید براساس ادب هم که شده جواب آن رزومه را بدهد تا تکلیف آن فرد مشخص شود .

در عصر فن آوری و علم زندگی می  کنیم با آن همه وسایل ارتباطی که کار ما را راحت می کند . به نظر من اجرا کردن سیناریوی زیر کار سخت و طاقت فرسایی نیست ضمنا نشان دهنده حرفه ای بودن است .

فرض کنید من شرکتی دارم که می خواهم افرادی را برای کاری استخدام کنم . خوب یک سایت ایجاد می کنم که افراد می توانند اطلاعات خودشان را وارد کنند و سپس فایل رزومه خودشان را بفرستند و از همه مهمتر یک کد رهگیری دریافت کنند . اگر قرار شد رزومه فردی رد شود و پذیرفته نشود در این سایت ذکر می شود و طرف بعدها با وارد شدن به سایت و پی گیری رزومه خود از طریق کد رهگیری متوجه شود که او پذیرفته نشده است و دیگر منتظر نباشد . فکر نمی کنم انجام دادن چنین کاری خیلی سخت باشد . ولی می دانم که انجام چنین کاری ، حرفه ای و احترام به مراجعه کننده است .

 

جالبترین نکته اینجاست که چند سال پیش برای شرکتی معروف رزومه فرستادم و این شرکت یک هفته یعد برای مصاحبه دعوت کردن ، من هم مراجعه کردم و مصاحبه انجام شد ، قرار شد بعدا نتیجه را اعلام کنند ( همه میگویند بررسی می کنیم و خبر می دهیم در حالی که هیچ خبری نیست ) خلاصه ما هم یکی دو هفته منتظر شدیم ، خبری نشد ، در نتیجه با جای دیگری قرارداد بستیم و مشغول کار شدیم . تا اینکه دقیقا بعد از 10 ماه بخوانید ده ماه بله درست متوجه شدید 10 ماه آن هم شرکتی معروف دوباره با من تماس گرفتن برای مصاحبه در مورد قرارداد ، حسابی خنده ام گرفته بود که این دوستان واقعا چگونه فکر می کنند آیا فکر می کنند ما یک مشت اراذل بدبختی هستیم که به انتظار ترحم آنها نشسته ایم تا بعد از 10 ماه تماس بگیرن .

حالا که وقتی متوجه شدن که من خیلی وقته که در جای دیگری مشغول شده ام کلی ناراحت هم شدن که چرا من بی تعهد هستم . (نمی دانستم باید 10 ماه به انتظار آن معشوق بمانم ).

 

سوال من این است ، همانطور که کارفرمایان انتظار دارند تا یک جوینده کار بر اساس تعهدات و اخلاق برای آنها رزومه بفرستد ، آیا این رعایت اخلاق و قانون یک طرفه است . تکلیف رزومه های سرگردان و بی پاسخ جویندگان کار چه می شود . حداقل بگویید نه . همین .

این شجاعت را داشته باشیم که به فردی جواب نه بگوییم تا بیهوده به انتظار ننشیند ، نه اینکه بعد از 10 ماه تازه یادمان بیفتد که دوباره تماس بگیریم .


منتظر نظرات دوستان وبلاگ نویس و خوانندگان هستیم .

نمی دانم آیا انتظار من خیلی زیاده ؟

 

نظرات 6 + ارسال نظر
امیر‌ مهرانی یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:31 ق.ظ http://thecoach.ir

به موضوع کاملا بجایی اشاره کردید. مهمترین دلیل این اتفاق نبود روال‌های تعریف شده در پروسه استخدامی است. دلیل دیگه اینه که برنامه‌ریزی جذب نیرو عملا وجود نداره ویکدفعه تصمیم به جذب گرفته می‌شه بعد شرکت‌ها پشیمون می‌شن. مورد بعدی هم عدم تناسب کاندیدا با شرایط فعلی سازمان است. یعنی ممکنه شرایط یک کاندیدا در بازه‌ای از زمان برای یک شرکت مناسب نباشه و این شرایط دقیقا 10 ماه بعد بوجود بیاد که البته به نظر من اینکه فکر کنند کاندیدا منتظر مانده هم واقعا غیرقابل قبول هست.

علی نوبر دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:30 ق.ظ http://softwaring.blogfa.com

کاملا درسته!
موضوع اینجاست که این برخوردها متاسفانه بخشی از نیمه تاریک کاپیتالیسم است. فرهنگ استفاده محور حتی در مورد انسانها.
اما بسیاری از شرکتها را هم دیده ام که حرفه ای عمل می کنند (حتی شرکتی را سراغ دارم که به آدرس شخصی که رد شده است نامه پستی ارسال می کند!)

مجید آواژ دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:55 ب.ظ http://www.behsad.com/weblog

با شما موافقم. من به شدت با رویه ای که در جامعه وجود دارد مخالفم. برای همین در بهساد روشی را انتخاب کرده ایم که متقاضیان همکاری کمتر آسیب ببینند. اگر فرم های درخواست همکاری بهساد ( در سایت behsad.com قابل دسترس است ) را ملاحظه بفرمایید در آن جا مشخص کرده ایم که ظرف یک هفته به رزومه پاسخ می دهیم و اگر پاسخ ندادیم به معنی رد رزومه است. بنابراین فردی که رزومه می فرستد حداکثر یک هفته معطل می شود. شاید بهتر باشد زمان این انتظار را کم کنیم، اما فعلا با توجه به مقدورات این را نوشته ایم. شاید فرصت نباشد تا بررسی رزومه زودتر از این انجام شود. بعد از مصاحبه هم همین روال را داریم. اگر فردی خیلی نامناسب برای همکاری باشد. همان لحظه البته تا حدی غیر مستقیم به او می گوییم. همچنین اگر فردی کاملا مناسب باشد که حتی پیش آمده که گفته ایم بمان و کار را شروع کن! اما در مورد افرادی که کمی شک داریم باز هم از همان روش یک هفته و گاهی کمتر استفاده می کنیم. یعنی می گوییم که اگر تا یک هفته تماس نگرفتیم معنی آن این است که در حال حاضر فرصت همکاری با شما وجود ندارد و اگر بخواهیم تماس بگیریم زمان آن حداکثر یک هفته خواهد بود.
من چون برای فروش محصولات و عقد قرارداد روبرو بوده ام هیچ فردی را سر کار نمی گذارم

علی سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:54 ق.ظ http://softwaring.blogfa.com

البته باید در پست پیش اشاره می کردم که منظور من صرفا شرکتها در محلی که زندگی می کنم (سیدنی - استرالیا) است.
فکر می کنم دلایل این امر در ایران با استرالیا متفاوت باشد.

با روشی که در شرکت مجید حاکم است موافقم. هر چند تماس مستقیم حرفه ای تر است اما این روش هم کارامد است و شخص را در انتظار نامحدود سرگردان نمی کند.

علی واحد یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:39 ب.ظ http://weblog.radmanitd.com

نوشته خوبی بود، یک کم دیر خواندم آن را.
نکته درستی را اشاره کرده بودید، رویکرد آقای آواژ هم به این مساله آموزنده بود.
متاسفانه تاکنون به این نکته فکر نکرده بودم که تا چه مدت باید یک متقاضی استخدام را منتظر بگذاریم. شاید نوشته شما جرقه ای باشد برای شفاف سازی در این زمینه!
همین!

با تشکر از شما و همه دوستانی که نظر دادن

پاس پارس یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:16 ب.ظ http://blog.paspars.com

گاهی رزومه ها حتی بین شرکت ها هم رد و بدل می شود. یادم است یکبار به شرکتی رزومه داده بودم. چند ماه بعد یک شرکت دیگر که من تا به حال نه برایش رزومه پر کرده بودم و نه گذرم آنجا افتاده بود، مرا به مصاحبه دعوت کرد! این هم یک جورش است

عجب این یکی رو نشنیده بودم ولی جالب بود
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد