یکی از مباحث مهم در مدیریت افراد به نگاه و اعتقاد مدیران مرتبط است .
انسان موجوی 2 بعدی است 1-بعد مادی 2-بعد معنوی
1-بعد مادی انسان را می
توان با حقوق ، مزایا ، مرخصی ، ساعت کار و غیره کنترل کرد
2-بعد معنوی :
پیچیده ترین ابعاد انسان است که متاسفانه به آن بی توجهی می شود .مثلا در
بسیاری از سازمانها تنها به بعد مادی کارکنان توجه می کنند . در حالی که
بعد دوم بسیار مهمتر از بعد اول است .
کارکنان سازمان دارای فرهنگها و
اعتقادات مختلفی هستند .چگونه می توان بر آنها نظارت کنید . به نظر شما
ایجاد همگرایی در تفکر فرهنگی کارکنان یک سازمان تا چه حد می تواند مفید
باشد . توجه به اعتقاد و احترام به اعتقادات معنوی و فرهنگی کارکنان چقدر
مهم است .
می خواهم بخش کوچکی از تحقیقی که خانم بنده انجام داده
اند را برای شما قرار بدهم امیدوارم مفید باشد . ببیند یکی از بزرگترین
مشکلات عدم درک و فهم نیازها است
نیازها چه هستند و چگونه طبقه
بندی می شوند
از نیازها دسته بندیهای مختلفی صورت گرفته است که شاید
هیچ یک به نوبه خود کامل و دقیق نباشد . این موضوع تا حدی ناشی از ماهیت
پیچیده و ناهمگون نیازها و بستگی آنها به شرایط مادی و فرهنگی جامعه ها و
سطوح متفاوت آرزوها ،استعدادها و قابلیتهای انسانهاست . با این وجود چندین
طبقه بندی عمده بر پایه مشابهت های کلی و قرائن روانشناختی و فیزیولوژیک
صورت گرفته است که مبنای مناسبی برای فهم نیازها و مکانیسم اثر بخشی آنها و
در نتیجه شناخت و کنترل رفتار بشر ، فراهم می آورد
آبراهام مازلو ،
دانشمندی است که نام او با نظریه ای پیرامون طبقه بندی سلسله مراتبی
نیازهای بشری پیوندی گسست ناپذیر یافته است و طبقه بندی او که از مهمترین
طبقه بندیها از این سنخ به شمار می رود.
نظریه مازلو بیان می دارد که
رفتار آدمیان را سلسله مراتبی از نیازها هدایت می کند که به ترتیب اهمیت و
اولویت عبارتند از :
1-نیازهای فیزیولوژیک (جسمانی یا اولیه)
2-نیازهای
ایمنی یا تامین یا امنیت
3-نیازهای اجتماعی یا نیاز به عشق و محبت و
تعلق
4-نیاز به عزت نفس یا نیازهای من یا صیانت ذات
5-نیاز به
احترام
6-نیاز به خود شکوفایی یا تحقق نفس یا خود کاوی یا خود یابی
این
نیازها جزء ذات بالقوه فرد محسوب می شود و انگیزه های رفتاری شخص به شمار
می آید . بدین ترتیب تا زمانی که نیاز سطوح پایین تر که نیازهای اساسی تری
به شمار می آید ارضا نشوند . نیازهای عالی تر تاثیر کمتری بر رفتار شخص
خواهند داشت.
خوب یه انسان برای چه کار می کند ، جواب مشخص است برای
تامین نیازها ، پس وقتی نیازهای انسان را بخوبی تعریف نکنیم نمی توانیم ،
انسان را مدیریت کنیم
مدیران شرکتها و سازمانها متاسفانه فقط به بعد مادی و کوچک نگاه می کنند امروزه ثابت شده که بحث مدیریت منابع انسانی بسیار فراتر از کنترل کارکرد و مرخصی و غیره است . بحث روانشناسی در مدیریت منابع انسانی از حیاتی ترین مباحثی است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است .
دوست من سلام
آدرس وبلاگ شما رو در سایت حسابداری دیدم تحت مطلبی که در رابطه با "نرم افزار اتوماسیون چاپ" نوشته بودید
راستش شرکتی که من توش کار میکنم بنا به سفارش چندتا چاپخونه در حال طراحی و تولید همچین زیر سیستمیه منتها یک مشکل وجود داره و اون هم اینه که این چاپخانه ها تماما خودشون ناشر هستند و فقط کارهای خودشون رو چاپ میکنن و به این شکل حوزه و دامنه صورت مساله خیلی کوچیکتر میشه
حالا غرض از مزاحمت این بود که اگر شما هنوز نرم افزاری تهیه نکردید ما خوشحال میشیم نظرات و دیدگاههای مجموعه شما رو به در این زیرسیستم خودمون اضافه کنیم و دیدگاه چاپ غیر از انتشارات رو هم در این سیستم داشته باشیم
خوشحال میشم اگر جواب بدید
ما اینجا کار خیلی مفصلی برای چاپ داریم البته نرم افزار داریم ولی دیگر جوابگو نیست